
REGLER
Banen
Banen deles inn i slagsektor (rosa tau). Det er satt opp 5
ringer. De som løper må innom alle ringene og i riktig rekkefølge. Det er ca 30
meter fra dødruta til ring nummer 3. Avstand mellom ringene er 11-14 meter
bortsett fra den første frie ringen med noe kortere avstand.
Spillets gang
Hvert lag kan ha så mange spillere de selv ønsker påmeldt i
dødballigaen. Bytte av spillere i løpet av en kamp kan gjøres ved sidebytte
eller ved skader. Hvert lag kan ha maks 3 menn på banen om gangen.
Erfaringsmessig varer en kamp fra 20 minutter opp til en time. Hver kamp dømmes
av minst 3 dommere, og innspill fra lagene utover det behøves ikke.
Kampene spilles til et lag har oppnådd 30 poeng. Man kan kun
score poeng når man er innelag. Man får 1 poeng for hver spiller man får rundt
hele banen, og 3 poeng for homerun (løpe rundt hele banen på eget slag).
I disse reglene brukes uttrykket "runde" om alt som skjer i løpet av ett gyldig slag.
Det er sidebytte når innelaget har fått 3 prikker og/eller
det er pause (1 minutt) med sidebytte når et lag har oppnådd 15 poeng. Det
laget som startet kampen ute starter inne etter pausen. Poengberegningen
fortsetter fra pauseresultatet. Begge lag får altså mulighet til å starte inne.
Hvem som starter inne/ute bestemmes ved stein-saks-papir (SSP). Laget som
vinner SSP kan bestemme om de vil starte 1. omgang som innelag eller utelag. Det deles ikke ut poeng ved bytte
inn/ut.
Det er også sidebytte hvis innelaget ikke har flere spillere igjen inne.
En omgang er ikke ferdigspilt før den siste ballen er hos jipper som melder død. Det betyr at man ikke kan "løse opp" laget når en spiller passerer streken for poeng nummer 15 eller 30. Årsaken er at det kan komme prikker på den siste ballen som er i spill, som kan medføre bytte. Dette kan være både poler og døde. Altså; en runde er først ferdig når jipper har kontroll på ball og sier død. Først da deles eventuelle poeng for den runden (slaget) ut. Det deles ikke ut poeng den runden det er sidebytte, uansett om det allerede er noen spillere som har kommet inn før innelaget får den tredje prikken. NB: Dette er særlig viktig ved 15 og 30 poeng.
Kamper og sluttspill settes opp hver sesong basert på hvor mange lag som er med i ligaen.
Tabellsituasjon avgjøres etter følgende kriterier:
1. poeng
2. Innbyrdes oppgjør
3. Innbyrdes målforskjell
4. Total målforskjell
5. Fleste scorede poeng
6. Stein, saks, papir til 3
Pol
Man blir ikke død ved pol, utelaget får én eller to prikker
uten at det påvirker spillet ellers. Etthåndspol tas med 1 berøring. Hopper
ballen ut av hånda og man klarer å fange den igjen med 1 hånd, regnes dette som
2-håndspol. Altså, én touch rett i klypa er eneste som gir 2 prikker. Homerun
gir en minusprikk (man kan redde en død, eller nullstille et pol). Man kan ikke
ha minusprikker til gode.
Prikker
For å komme inn trenger du 3 prikker. 1 prikk for tohåndspol, 1 prikk for 1
død og 2 prikker for etthåndspol. Man er død når jipper har foten (kroppsdel) i
«dødruta», har kontroll på ballen og roper død. Det betyr at jipper må ha
kontroll og stå (ligge) stille. Jipper kan altså ikke løpe gjennom dødruta og
si død underveis. Foten (eller annen kroppsdel) til jipper må være i ro i dødruta når
hen sier død. Konsekvensen hvis ingen dør før jipper har sagt død på riktig måte»?
Ved 3 prikker er det sidebytte. Det deles ikke ut poeng den runden det er sidebytte, uansett om det allerede er noen spillere som har kommet inn før utelaget får tatt den tredje prikken.
Slag
Alle spillere har 2 slag hver. Treffer du på første slag
mister du mulighet for nytt slag. Ballen må sprette én gang i bakken på utsiden
av streken (banen) før man slår.
Man må skyte innenfor sektor. Slag utenfor sektor regnes som bom. Er første sprett på streken/tauet regnes slaget som gyldig. Er første sprett i bakken innenfor sektor og deretter går ut av sektor, er slaget godkjent. Velger utelaget å ta ball som er på vei ut av sektor, altså spiller på utelag berører ballen før den går i bakken utenfor sektor, eller tar pol - er slaget gyldig. Slag som treffer bakken bak streken (utenfor sektor ved slagsted) regnes som bom. Hvis ballen spretter på utsiden av streken når man slår, regnes dette som bom. Spiller må også være på utsiden av banen når man slår, og ikke tråkke på gresset idet hen slår. Utsiden av banen betyr på asfalten utenfor gresset.
Når man har løpt rundt banen, slår man i den rekkefølgen man passerte streken.
Jipper
Jipper roper "Død" når hen har kontroll på ballen og har foten (eller annen kroppsdel) i ro i «dødruta». Jipper kan ikke løpe gjennom dødruta og si død underveis. Konsekvensen hvis jipper roper død uten at fot/kroppsdel er i ro i dødruta, er at ingen dør. Dommer må påpeke at det ble sagt død for tidlig og jipper må si død på nytt på riktig måte.
Det er lov å spille med jipper ute. Men ingen utespiller kan stå nærmere den som slår enn 5 meter. Jipper kan ta pol på linje med andre utespillere. Laget kan ikke bytte jipper løpende (det er den som er jipper som må ha kroppsdel i dødruta og si død).
Løp mellom ringer
Hvis en spiller forlater ringen på gyldig slag, kan man ombestemme seg og gå tilbake til ringen som man opprinnelig stod i. Passering
av en ring skal foregå ved å tråkke i ringen eller løpe på utsiden av ringen.
Det er ikke lov å løpe på innsiden av ringen. Konsekvensen av å ikke passere en
eller flere ringer riktig, er at man må tilbake til der man startet idet slaget
gikk, og altså ikke bare tilbake til siste ring man var korrekt innom.
Man må ha minst en fot i en ring når jipper sier "død". Å være «i lufta», altså å være i svevet før man tråkker i ringen, når jipper sier død betyr at man ikke har rukket frem og man er da død. (Tidligere regel der man signaliserer oppbremsing ved å løfte en hånd i forkant av en ring og dermed tillate at man kan være utenfor en ring uten å bli dømt "død" utgår.)
Stopp av spill ved skader
Som hovedregel stoppes ikke spillet ved mindre skader. Dommer er ansvarlig for å vurdere stopping av spillet ved mer alvorlige skader. Dersom dommer velger å stoppe spillet, kan dommer vurdere om slaget skal tas på nytt.
Farlig spill og konsekvenser
Det er ikke lov å med vilje stå i veien for de som løper.
Når en utespiller skal forsøke å ta ballen bør hen, så langt det lar seg gjøre,
ikke komme i veien for de som løper. Det er et gjensidig ansvar, både for
utespillere og innespillere som løper, å være oppmerksom for å unngå farlige
situasjoner. Det er dog vurdert at det er løpende innespillere som likevel har
det største ansvaret i slike situasjoner, da utespiller har mye av
oppmerksomheten sin rettet mot ballen.
Hvis man med vilje står i veien for en som løper eller på annen måte med vilje forårsaker en farlig situasjon, kan konsekvensen være utestengelse fra dødballigaen. Å ha forårsaket en alvorlig situasjon uten at det var med vilje, kan medføre å måtte stå over resten av kampen og eventuelt neste kamp, avhengig av alvorlighetsgrad. Ved mindre forseelser kan det gis en advarsel.
Å kaste fra seg et balltre kan forårsake stor skade og er derfor å anse som farlig spill. Dette gjelder både hvis man kaster fra seg balltreet i det man har slått og skal til å løpe, og i en situasjon hvor en spiller kaster det fra seg i frustrasjon. Begge deler kan medføre å måtte stå over resten av kampen og eventuelt neste kamp, avhengig av alvorlighetsgrad. Ved mindre forseelser kan det gis en advarsel. Anses situasjonen som særlig farlig, kan spilleren risikere utestengelse fra ligaen.
Dommerne kan konferere seg imellom før en avgjørelse blir tatt. Lagene skal ikke delta i disse diskusjonene. Dommerne har også anledning til å forespørre andre vitner til en hendelse for å få en større forståelse av situasjonen. Dette betyr at innspill skal komme når en dommer ber om det, og ikke uoppfordret fra sidelinjen!
Konsekvenser kan også komme i etterkant dersom KDL-ledelsen anser det som riktig.
Usportslig opptreden og konsekvenser
Usportslig opptreden betyr alt som er i strid med god
sportsånd og som ikke sømmer seg i idretten. Dødballigaen er startet med tanke
på å være en sosial og hyggelig møteplass. Det skal være rom for engasjement og
det er stor takhøyde for kommentarer som kommer «in the heat of the moment».
Det som ikke er lov er å være kranglete, nedlatende, provoserende eller komme
med ufine tilrop og kommentarer. Det gjelder både mot med- og motspillere.
Usportslig opptreden vil kunne medføre kampstraff, enten resten av gjeldende
kamp, og eventuelt neste kamp. Ved mindre forseelser kan det gis en advarsel.
Anses opptredenen som særlig usportslig eller dette gjentar seg, kan spilleren risikere utestengelse fra ligaen.
Ved spesielt alvorlige hendelser skal ledelsen i KDL informeres og beslutte om det skal gis ytterligere reaksjoner. Konsekvenser kan dermed også komme i etterkant dersom KDL-ledelsen anser det som riktig.
Fair play
Ellers oppfordrer vi til fair play. Vi er klar over at det ikke er tatt høyde for absolutt alle eventualiteter, men vi ber lagene om å bruke sunn fornuft. Uten at det er spesifisert er det f.eks ikke lov å spenne bein på motstander. For å dekke det som ikke er spesifisert i reglene, lar vi normal folkeskikk og god sportsånd være gode rettesnorer.
Spill gjerne dødball med barna, men i denne ligaen er aldersgrensen 16 år.
